Egzamin Ósmoklasisty 2026
!!! Uwaga. Materiał w trakcie uaktualniania

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE O EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach I–VIII szkoły podstawowej.
- Egzamin jest obowiązkowy - każdy ósmoklasista musi do niego przystapić, by ukończyć szkołę podstawową.
- Egzamin ma formę pisemną.
- Egzaminu nie można nie zdać (nie określono minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać).
- Wyniki egzaminu są brane pod uwagę podczas rekrutacji do szkoł średnich.
- Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wyznaczeni przez okręgowe komisje egzaminacyjne.
O egzaminie można poczytać TUTAJ:
HARMONOGRAM EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Termin główny egzaminu ósmoklasisty
1. Język polski – 11 maja 2026 r. (poniedziałek), godz. 9:00;
2. Matematyka – 12 maja 2026 r. (wtorek), godz. 9:00;
3. Język obcy nowożytny – 13 maja 2026 r. (środa), godz. 9:00.
Termin dodatkowy egzaminu ósmoklasisty
1. Język polski – czerwca 2026 r.
2. Matematyka – czerwca 2025 r.
3. Język obcy nowożytny – czerwca 2025 r.
Do egzaminu ósmoklasisty w terminie dodatkowym przystępuje uczeń, który:
- z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym;
- przerwał lub któremu przerwano i unieważniono egzamin ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów w terminie głównym
Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad lub laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponad wojewódzkim, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z danego przedmiotu. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższego wyniku. Laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych mają pierwszeństwo podczas rekrutacji do wybranych szkół ponadpodstawowych.
Do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego uczeń przystępuje z tego języka obcego nowożytnego, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Nasi uczniowie uczący się języka angielskiego i niemieckiego, wybierają spośród tych dwóch języków.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty, w tym termin przekazania wyników szkołom – 4 lipca 2026r.
Termin przekazania szkołom zaświadczeń i informacji – do 4 lipca 2026r.
Termin wydania zdającym zaświadczeń oraz informacji – 4 lipca 2026r.
ZIU – Zintegrowany Interfejs Użytkownika powstał z myślą o uczniach i absolwentach zdających egzaminy. W ZIU uczniowie i absolwenci mogą złożyć deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego. Po egzaminie ósmoklasisty, maturze i egzaminie eksternistycznym zdający mogą tam zobaczyć swoje szczegółowe wyniki.
Login oraz hasło do logowania przekazuje zdającemu Dyrektor szkoły, w której zdający przystępował do egzaminu ósmoklasisty.
Do ZIU można się zalogować również za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Termin ogłaszania wyników egzaminu ósmoklasisty: 4 lipca 2025 r.
Termin wydania uczniom zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty: 4 lipca 2025 r.
Co trzeba wiedzieć o egzaminie ósmoklasisty
- Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu matematyki również linijkę.
- Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także przynosić i używać żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
- Uczeń samodzielnie rozwiązuje zadania egzaminacyjne.
- Uczniowie zaznaczają odpowiedzi na karcie odpowiedzi - do zadań zamkniętych.
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW I FORM PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY DO POTRZEB EDUKACYJNYCH I MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ZDAJĄCYCH
1. Dostosowanie form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości zdających:
a. rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
b. potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) –na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
2. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
a. z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
b. słabowidzących
c. niewidomych
d. słabosłyszących i niesłyszących
e. z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
f. z afazją
g. z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
h. którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
i. obywateli Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
j. z niepełnosprawnościami sprzężonymi
k. z zaburzeniem widzenia barw.
3. Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
a. zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
b. zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
c. wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
d. odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów
e. ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
f. zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
4. Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:
a. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
b. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
c. orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
d. zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
e. opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się w tym z: dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
f. pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
- objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
- cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu
DZIĘKUJEMY!
