PROJEKTY edukacyjne w naszych przedszkolach
W roku kalendarzowym 2025 rozpoczęliśmy realizację projektu współpracy polsko-czeskiej pn. „Uczymy się współpracować”. Naszym partnerem w projekcie jest Przedszkole z Města Albrechtice. Dzięki dofinansowaniu ze środków EFRR w ramach Funduszu Małych Projektów Euroregionu Pradziad Programu Interreg Czechy – Polska 2021-2027 najmłodsi naszej placówki oraz nauczyciele uczestniczą aktywnie w zajęciach, które rozwijają umiejętności społeczne, fizyczne i artystyczne oraz poszerzają wiedzę na temat środowiska przyrodniczego.

Zajęcia projektowe mają charakter proekologiczny i obejmują dziesięć spotkań, w tym pięć na terenie placówki ZSP w Łączniku. Spotkania edukacyjnE / warsztaty dla przedszkolaków zapewniają możliwość doświadczania przyrody, rozwijania kreatywności w plastyce i w kulinariach. W roku szkolnym 2024/25 zorganizowano i zrealizowano trzy z pięciu modułów;
Zajęcia eksperymentalno – badawcze (luty 2025),
Nasi Mali Odkrywcy zgłębiali tajniki wiedzy przyrodniczej.
Zajęcia warsztatowo – edukacyjne (kwiecień 2025),
Tym razem nasi Mali Odkrywcy koncentrowali swoją uwagę na ekologii, bo zgodnie z tematem przewodnim "Świat jest (przecież) w naszych rękach! I znów eksperymentowali, doświadczali, uważnie słuchali i aktywnie współpracowali.
Przyrodnicze warsztaty plastyczne (czerwiec 2025)
Mali Odkrywcy z wielkim zaangażowaniem pracowali przy stacjach zadaniowych - także w plenerze: malowali rękoma, gąbkami, pędzlami, wykonywali arcydzieła na płótnie, tworząc płócienne wiatraczki, malowali woskiem i węglem, wykonywali olejowe witrażyki. Było także malowanie na folii, slajm według własnego przepisu a także wykonywanie tabliczek z gipsu z odbitkami polnych roślin. Ogromną frajdę naszym maluchom sprawiło budowanie eko - ścieżki sensorycznej, a także gry i zabawy ruchowe z aplikacjami dywanu interaktywnego.
W Město Albrechtice odbyła się olimpiada sportowa.
Nasze dzieci - w ramach działań projektowych - zwiedziły również Jura Park w Krasiejowie.
Dodatkowo nasze wychowawczynie grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych uczestniczyły we wspólnym szkoleniu prowadzonym przez specjalistę w dziedzinie nowoczesnych metod dydaktycznych.
Realizacja pozostałych modułów projektowych została zaplanowana na pierwszy semestr roku szkolnego 2025/2026. W planie pozostały jeszcze występy taneczne, muzyczne i teatralne, które odbędą się w Mesto Albrechtice, a także wyprawa do chrzelickiego lasu.
Realizacja zadań wiąże się z pozyskiwaniem środków na zakup odpowiednich materiałów i narzędzi niezbędnych do wykonania poszczególnych form zadaniowych. Na tym etapie placówki przedszkolne pozyskały wiele pomocy dydaktycznych, min. dwa monitory interaktywne, dywan interaktywny, drukarkę laserową z funkcją kolorowego druku,pistolety klejowe, globusy interaktywne, mikroskopy, żagle tarasowe zacieniające, poduchy rekreacyjne i inne. Projekt realizowany będzie do grudnia 2025r. Planowane koszty projektu: 24.170,00 euro / Planowane dofinansowanie: 19.336,00 euro.

W roku szkolnym 2024/2025 przedszkola wykonywały dodatkowe zadania wynikające z realizacji międzynarodowego projektu eTwinning „Gemainsam durch das Jahr.” Praca projektowa polegała na doborze podobnych form i metod dotyczących obchodów wybranych dni nietypowych i uzgodnionym relacjonowaniu oraz prezentowaniu procesów i efektów na portalu eTwinning. Realizacją głównych założeń projektu zajmował się oddział przedszkolny w Chrzelicach, w wybrane prace nad realizacją projektu zaangażowane zostały również pozostałe oddziały przedszkolne w Łączniku, Pogórzu i Brzeźnicy. Projekt polegał na realizowaniu opracowanego i zarejestrowanego podczas marcowej konferencji w Lipsku planu pomiędzy dwiema szkołami w Niemczech, przedszkolem w Czechach i w Polsce. Dotyczył obchodów wybranych z europejskiego kalendarza dni nietypowych. Do zrealizowanych działań należały:
Dzień Języków - 26.09.2024r.
Dzieci wraz z germanistami pracowały w oparciu o pozycję autorstwa Guido van Genechten „Mała biała rybka” dostępną w przekładzie na wiele języków europejskich. Celem było poznanie kolorów w językach obcych, wykonanie plakatu przestawiającego alternatywne zakończenie opowiadania oraz integrację z dziećmi i kulturą placówek partnerskich.

Efekty naszej pracy zostały umieszczone na platformie eTwinning jako materiały podsumowujące pierwszy punkt założony w projekcie.
Dzień Zdrowego Żywienia - 08.11.2024r.
W listopadzie ubiegłego roku zrealizowano kolejny z punków zadaniowych projektu eTwinning; celem wspólnego celebrowania Dnia Zdrowego Żywienia było propagowanie nawyków prozdrowotnych, zapoznanie z nazewnictwem wybranych owoców, warzyw itp. w krajach partnerskich. Na zajęciach języka mniejszości narodowej dzieci poznały tradycyjne potrawy krajów partnerskich, zwyczaje i preferencje wynikające z kultury jedzenia i przygotowywania posiłków w Niemczech i Czechach oraz porównywały śniadania przygotowane w tym dniu przez dzieci za granicą. Celem realizacji zadania jakim było przygotowanie zdrowego śniadania przy współpracy z wychowawcami i germanistami w poszczególnych placówkach.
Dzień Kolorowej Skarpetki - 21.03.2025r.

Dzieci w ramach założonego w projekcie celu wykonały z germanistami i zaprezentowały kolorowe skarpetki o dowolnej formie i metodzie plastycznej. Placówka koordynująca zadania modułowe wymieniła się pracami z placówką zagraniczną drogą pocztową. Dzieci na zajęciach języka mniejszości narodowej zapoznały się przekazem stojącym za obchodami Dnia Kolorowej Skarpetki w oparciu o opowiadanie Adele Sansone „Florian lässt sich Zeit.”
W roku szkolnym 2024/2025 realizowany był w przedszkolach projekt pn. „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” . Udział w projekcie Mały Miś rozwija kompetencje czytelnicze. Projekt zawierał moduły, których tematyka była zgodna z kierunkami polityki oświatowej MEN. Nauczyciele z przedszkoli realizowali wybrane moduły.
MODUŁ I - Czas trwania 16.09.2024 – 23.05.2025r
- Czytamy razem z Małym Misiem - OZ CHRZELICE, OZ BRZEŹNICA, OZ POGÓRZE, PRZDSZKOLE ŁACZNIK
Realizacja modułu wspomagała rozwijanie czytelnictwa poprzez codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – ich przewodnika po świecie literatury, zachęcała rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom oraz częstszego korzystania z biblioteczki przedszkolnej. Zmisiowany moduł polegał na wybraniu grupowej maskotki – pluszowego misia, która w ciągu roku odbędzie czytelniczą podróż po ich domach. Dzieci wypełniały w domach kartę z dzienniczka Małego Misia po wysłuchaniu bajki, przeczytanej im przez rodziców. Dodatkowo dzieci losowały zadania do wykonania w domu wraz z rodzicami; prostego zadania niewymagającego dużego nakładu czasu, np. wykonanie telefonu do bliskiej osoby i opowiedzenie o przeczytanej bajeczce, wspólne przygotowanie bajkowego śniadania czy znalezienie w domu najbardziej bajkowego miejsca. Zadania miały zmotywować rodziców do spędzenia czasu z dzieckiem.
MODUŁ III – Czas trwania 13.01.2025 – 07.03.2025r
- Trening uważności z Małym Misiem - OZ CHRZELICE, OZ BRZEŹNICA, OZ POGÓRZE
Wybrany moduł wspomagał rozwijanie czytelnictwa poprze czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – przewodnika po świecie literatury, stworzenie „Zmisiowanego uważnika”, rozwijanie umiejętności skupiania się podczas słuchania czytanych opowiadań, wierszy, bajek.Mały Miś zachęcał dzieci do wykonania ćwiczeń, które będą kształtować u nich umiejętność skupienia się na doświadczaniu teraźniejszości. Przedszkolaki skupiały się na czynności jedzenia, zwracając uwagę na kształt, zapach, kolor czy konsystencję posiłku. Wybrały się na spacer, by podziwiać przyrodę. Na bazie aktywności stworzą „Zmisiowany uważnik”.
MODUŁ V – Czas trwania 08.05.2025- 23.08 2025
- Mały Miś i Światowy Dzień Pszczół - PRZEDSZKOLE ŁĄCZNIK
ONZ w 2017 roku ustanowiła dzień 20 maja Światowym Dniem Pszczół. Przedszkolaki podczas warsztatów czytelniczych dowiedziały się o znaczeniu pszczół w naszym ekosystemie i poznały ich wkład w światową produkcję żywności. Dzieci poznały powiedzenie „pracowity jak pszczoła” i wspólnie z Małym Misiem doceniać wartość wysiłku włożonego w pracę, systematycznść i cierpliwość. W tym celu posadziły miododajne rośliny, np. w ogródku przedszkolnym lub w skrzynce, która może być postawiona na parapecie w sali, albo przygotują poidełko dla pszczół.
W naszych przedszkolach ruszyła kampania informacyjna pod znakiem kształtowania odpowiednich nawyków w zakresie dbania o czystość rąk wśród dzieci.



Ostatnia aktualizacja: 14.08.2025r.
